Monday, June 20, 2011

Restu Ibu

Ibu ku ...aku panggil 'mak' sejak aku kenal hanya dia satu2nya ibu aku di dunia ini,  sememangya tidak pernah merestui aku berhenti kerja dan berniaga sendiri.  Setelah aku meletakkan jawatan,  aku beritau mak yg aku dah berhenti kerja.  Mak tak terkata apa-apa.  Sebelum ini aku pernah beritau mak yg aku ingin berhenti kerja.  Mak cakap sabarlah.  "walaupun kau rasa gaji kau sekarang tak cukup,  jgn berhenti.  Mak dah rasa keperitan berniaga.  Berniaga kecil peritnya kecil,  berniaga besar lagi besar peritnya." kata2 mak masih aku ingat sehingga kini.

Aku degil.  Kata mak kalau orang ada tahi lalat di telingganya, tandanya dia degil.  Dan aku ada tahi lalat yg mak kata tu.

Setelah beberapa bulan berniaga, perniagaan aku lingkup.  Stok banyak tak terjual.  Tak laku.  Aku mula naik pitam.  Segala kata2 mak sebelum ini menghantui aku.  Aku terbayang ungkapan 'tanpa restu mak' dimana-mana saja.   

No comments:

Post a Comment