Monday, October 10, 2011


ehsan :  www.koridor-utara.com


Bajet 2012 Peluang dan Ancaman Besar Untuk Usahawan

Bajet 2012 Peluang dan Ancaman Besar Untuk Usahawan
Antara reality dan fantasi. Berikut adalah analisis secara tidak rasmi untuk peluang dan ancaman bagi golongan usahawan 2012.
Tahukah anda 2012 adalah tahun paling mencabar sesiapa saja yang berniaga? Ini kerana factor krisis ekonomi di Amerika dan Eropah menjadi factor pendorong utama kelembapan ekonomi. Sama ada usahawan Malaysia khususnya orang Melayu sudah bersedia menghadapi ancaman besar ini terpulanglah.
Rata-rata peniaga kecil banyak yang mengeluh dengan factor harga barangan yang naik secara senyap yang memang tak diumum pun dalam media massa rasmi Negara. Dengan factor ini cukup menekan dan membimbangkan mana-mana peniaga terutama orang melayu. Dah la modal kecil, harga barang pun naik, untung pulak ciput, mana la nak boleh pi jauh. Apatah lagi nak bayangan hantar barang pi luar Negara. Hanya peniaga kaya yang mempunyai mempunyai idea, wang besar, barangan cukup saja yang dapat buat. Yang ada dua tiga kupang, meniaga kecil-kecil lah jawabnya.
Satu lagi, tahun depan akan wujud lebih ramai peniaga-peniaga kecil sebab kerajaan dah bagi Tekun suntikan mudah up jadi RM300 juta. Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM) juga akan menyediakan 2.1 bilion ringgit. Termasuk untuk Cina RM100 juta dan India RM100 juta juga. Perghhh….
Minta maaf la kalau hangpa tak suka. Rasanya disini, ramai lagi orang melayu akan makan kuah, dak pun tulang. Sebab apa? Sebab bila dah ramai mula niaga, dengan idea kurang, kemahiran kurang, paling banyak yang muncul confirm jual nasi lemak, jual nasi, goreng pisang naik macam cendawan. 2011 mungkin kita sorang jual nasi lemak, 2012 perghh yang tak tahan mungkin 50 orang lebih jual nasi lemak. Orang jual lebih dari orang nak beli. So, aku harap kalau nak bisnes pun, juallah benda lain sama, kalau idak tak idup usahawan melayu. Harap orang Melayu ubah sikit mentality nak berniaga. Saranan aku pi kursus kemahiran, lepas tu kalau rasa boleh start kecik-kecik. Jangan tengok orang jual kopok lekor, 100 orang turut sama jual kopok lekor. Biar 100 orang niaga 100 jenis yang ad beza. Baru boleh idup.
SME Revitalisation Fund berjumlah RM100 juta bagi memberi peluang kedua kepada usahawan yang gagal buat kali pertama. Ni pun satu peluang bagi usahawan Melayu. Benda ni bukan baru bagi yang tak tahu. Peluang Usahawan gagal kali pertama diberi dana pemulihan telah mula ketika zaman Tun Mahathir dulu lagi, lepas tu stop. La kira nak buka balik.
Sorry to say, hangpa ingat senang. Pi la cuba nasib. Kot-kot untung boleh pulih kompeni hangpa. Yang aku tau, panel depa nilah yang paling payah. Kira hangit, macam la tu duit depa. Masa ekonomi gawat dulu ramai orang melayu lingkup. Yang paling best, lagi lingkup bila dapat dana ni. Aku harap, geng panel yang tak pernah berniaga ni, yang rasa terlalu hebat, yang rasa terlalu pandai berniaga, yang rasa duit hangpa punya ni, tolonglah faham sampai ke akar umbi setiap permohonan terutama orang Melayu. Yang pertama aku tabik spring kat hangpa, tolong pastikan orang Melayu terus boleh hidup, terus boleh niaga. Yang kedua, pastikan tolong bab marketing mereka bagi strong. Yang ketiga, pastikan kalau dah memang sah tak boleh tolong jangan la tolong. Buat tambah hutang saja lagi.
Yang lain dana-dana mudah hangpa cek sendiri. Banyak kat google. Taip sendiri. Nanti aku update pelan-pelan.

No comments:

Post a Comment